Boekrecensie: De kleine bakkerij aan het strand – Jenny Colgan

• Genre: Feelgood
  • Verschenen: 2014 (Nederlandse versie in 2019)
  • Bladzijden: 381
  • Sterren: 3,75
  • ISBN: 9879021025070
Een hand houdt het boek De kleine bakkerij aan het strand omhoog

Ik keek er erg naar uit om De kleine bakkerij aan het strand te lezen. Ik ben vorig jaar op aanraden van enkele Instagramvolgers de serie Café Zon & Zee gaan lezen op zomervakantie. Een beetje met tegenzin, want ik las eerder een boek van Jenny Colgan waar ik niets aan vond. Maar die serie vond ik heerlijk! Ik kon dus niet wachten weer aan een nieuwe serie te beginnen.

Waar gaat De kleine bakkerij aan het strand over?

Polly Waterfords leven komt al een tijdje geleidelijk tot een einde. Het succesvolle bedrijf dat zij en Chris hebben opgezet gaat failliet en hun relatie is daar niet tegen bestand. Ze moet haar luxeleventje achterlaten. Om niet aan te hoeven kloppen bij Chris en niet op de bank van vrienden te hoeven slapen betrekt ze het enige appartement dat ze kan betalen: een tochtig appartement boven een verlaten winkel. En het ligt ook nog eens op Mount Polbearne, een eiland voor de kust van Cornwall, dat door de getijden soms niet toegankelijk is.

Ze moet ontzettend wennen, maar sluit al snel vriendschap met de lokale vissers. De rust en haar nieuwe huisgenoot Neil de papegaaiduiker doen Polly goed. Ze pakt haar oude hobby weer op: brood bakken. Maar dat kan niet iedereen in het dorp waarderen..

Wat vond ik van het boek?

Een serie over een bakkerij moest sowieso een succes zijn. Ik houd namelijk zelf erg van bakken. Dit ging wel meer over broden (ik ben zelf meer een taartenbakker), maar ik vond het toch heerlijk. En ik kreeg meteen zin om brood te gaan bakken, want Jenny Colgan is een meester in het beschrijven van al het lekkers is haar boeken. Je krijgt er trek van!

Je ziet natuurlijk al vrij vlot welke kant het op gaat (de titel verraad al veel en wat doet die leegstaande bakkerij daar anders?), maar ik heb lang niet zeker geweten met wie Polly zou eindigen. Alle personages in het boek zijn eigenlijk leuk en interessant. Ook houdt Jenny Colgan niet van losse eindjes, dus je weet zeker dat met elk personage wel iets gedaan zal worden. Hoe groot of klein ook, ze krijgen allemaal hun verdiende verdieping en verhaal.

Het boek De kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan met een deegroller ernaast

Een tamme papegaaiduiker

Het meest ongeloofwaardige van het boek vond ik toch wel de papegaaiduiker. Neil is echt een schatje, maar hij wordt wel heel erg tam en aanhankelijk. Dat voelde voor mij wat minder realistisch. Ik kan wel begrijpen dat Jenny Colgan een soort troost voor Polly zocht, maar ik denk dat een kat ook goed had gekund. Dat was wellicht iets realistischer en herkenbaarder geweest. Al wil ik nu wel op zoek naar een papegaaiduiker in Engeland, haha!

Het eiland sprak me wel erg aan. Jenny Colgan is sowieso goed in eilanden en afgelegen plekken heel leuk en aantrekkelijk maken, zonder ze onrealistisch paradijselijk of poëtisch te maken. Daar kan ik echt van genieten. Jammer dat het niet echt bestaat!

Uiteindelijk vond ik het een heerlijk boek om te lezen met nog een redelijk verrassend einde. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de vervolgdelen!

Leuke extra’s

Wat altijd heerlijk is aan de boeken van Jenny Colgan zijn de extraatjes die je achterin het boek kunt vinden. Zo heeft ze regelmatig heerlijke recepten in haar boeken staan die je kunt uitproberen. Gelukkig hoef je hiervoor niet per se de boeken te kopen: je kunt een deel van de recepten uit haar verschillende boeken ook online vinden. Ik heb er nog geen geprobeerd, maar ben wel superbenieuwd! Je kunt de recepten vinden op de website van Jenny Colgan.

Ook benieuwd geworden?

Bestel De kleine bakkerij aan het strand bij je lokale boekhandel.
Bestel De kleine bakkerij aan het strand bij Bol.com.